[column]Mijn eerste stappen: beginnen met wedstrijden

9
2386

In deze carnavalsvakantie is er tijd om eindelijk eens wat anders te schrijven dan voor het werk. Ik heb een stuk geschreven vanuit mijn eigen ervaring als wedstrijdvechter (grappling/BJJ/Judo en MMA) en die als trainer (grappling). Ik zou graag jullie opmerkingen ontvangen en als het gewaardeerd wordt, dan zal ik nog eens wat meer schrijven. Mijn eerste stappen in het schrijven van zulke columns zal gaan over het doen van wedstrijden. Het is geschreven voor beginners en toepasbaar op alle wedstrijdsporten (vechtsport).

Beginnen met wedstrijden

Inleiding
Beginners ervaren vaak veel spanning voor een wedstrijd. Dit is logisch. In je vertrouwde omgeving lekker trainen is makkelijk. Je tikt af, je lacht een keer en je begint weer opnieuw. Op wedstrijden aan de andere kant moet je op een bepaalde tijd aanwezig zijn in een grote koude sporthal, er zit publiek te kijken waarvan vaak meer dan de helft hoopt dat jouw tegenstander de winst pakt. En als je aftikt, dan is de wedstrijd afgelopen en in sommige gevallen zelfs het hele toernooi.
Je kan jezelf dus kunnen afvragen, zijn al deze zaken inclusief de spanningen de moeite waard om wedstrijden te gaan doen? Ik zal hierover twee veel voorkomende vragen beantwoorden. Dit doe ik vanuit mijn eigen wedstrijdervaring en de ervaring als trainer/coach van een groepje grapplers.

Wanneer ben ik klaar voor competitie?
Deze vraag is makkelijk te beantwoorden. Zodra je voldoende weet om tijdens competitie niet gewond te raken, ben je er klaar voor. Gemiddeld zal dit met 2x per week trainen zo rond de drie maanden liggen. In die tijd heb je de belangrijkste technieken geleerd en herken je wanneer je in gevaar bent als anderen die technieken op jou uit oefenen. Het beginnen van een wedstrijd cariere zal inhouden dat je aanvankelijk veel wedstrijden verliest. Elke topper heeft dit meegemaakt, het is daarom niet gek dat je dit zelf ook mee maakt.

Waarom zou ik meedoen aan competitie?
Deze vraag ontstaat door een misvatting. Een veel gehoorde opvatting is namelijk dat leerlingen denken dat ze pas competitie kunnen doen zodra ze kans hebben de competitie te winnen. Maar ik denk dat het hoofddoel van competitie niet moet zijn om prijzen te halen, maar om je eigen ontwikkeling in de sport te versnellen. Er is geen betere plek om de zwakke en de sterke punten in je spel te ontdekken, dan op een wedstrijd. De overwinningen die behaald worden op wedstrijden moeten overwinningen op jezelf zijn. Lukte het voorheen niet een bepaalde techniek uit te voeren, en na hard werken uiteindelijk wel. Dan is dat een overwinning die veel waardevoller is dan een stuk metaal en een lintje.

Een tweede reden om competitie te gaan doen is om competitie buiten de dojo te houden. Een groep zonder wedstrijdvechters is makkelijk te herkennen aan de manier waarop gespard wordt. Er wordt gespard alsof elke ronde een nieuwe wedstrijd is. Het blessureleed is hoog en er zijn een of twee jongens die met 1 bepaalde techniek of taktiek de anderen verslaan. De ontwikkeling in deze groep is traag en lijkt zelfs stil te staan. De jongens die winnen hebben hun ego opgebouwd en willen hun techniek niet delen met de anderen, maar zullen zelf ook geen risico’s nemen om eens wat nieuws uit te proberen. De jongens die veel verliezen raken gefrustreerd en geven vaak op.
Groepen met wedstrijdvechters zijn vaak totaal anders. Om hun spel uit te breiden zullen de wedstrijdvechters risico’s nemen en vanuit posities gaan vechten die hun niet vertrouwd zijn. Het kan dan voor komen dat een beginner een gevorderde laat afkloppen. De gevorderde wordt gewezen op het gat in hun techniek. En de beginner ervaart een succesmoment. Als hier goed mee omgegaan wordt, is dit voor beide partijen voordelig. De gevorderde probeert de techniek opnieuw, ditmaal zonder de fout te maken. De beginner raakt extra gemotiveerd en zal vertrouwen opbouwen om zelf ook wedstrijden te gaan doen.

Conclusie
Begin zo snel mogelijk met wedstrijden. Het werkt als olie op het vuur voor je persoonlijke ontwikkeling. Je wordt gewezen op je fouten en het trainen zal met een doel verlopen vanaf dat moment. Hierbij is het belangrijk om je vooral te richten op persoonlijke successen en niet op successen jezelf in relatie tot anderen.
Een tweede bijkomstigheid van het doen van wedstrijden, is dat de sfeer in de groep waarin je traint sterk verbeterd. Ondanks dat vechtsport een individuele sport is, zal je jezelf binnen je eigen team moeten ontwikkelen. Zodra iedereen zijn steentje bijdraagt, ontstaat er een sterk team dat veel prijzen binnen zal slepen.

9 COMMENTS

  1. Leuke column, toepasselijk onderwerp ook met de toernooien die weer lekker lopen deze periode.

    Ik deed vorig jaar mijn 1ste toernooi na letterlijk 6 lessen gevolgd te hebben. Het was super leuk, want ik bakte er natuurlijk niks van. Ik draaide 2 partijen in was na in totaal 2 minuten klaar 😀 Ik leerde er aardig wat van, maar zoals je al zei in je column, 6 lessen is te weinig; 3 maanden later was het NK en daar zou ik veel beter aan hebben gedaan. Helaas was ik toen geblesseerd.

    Het 3e toernooi van het NK deed ik wel mee en ik lachte me rot daar. Mijn insteek was totaal anders dan vele anderen. Ik deed en doe mee voor m’n lol en wens iedereen hetzelfde toe. Tijdens de partijen is dat wel wat anders voor tegenstanders 😀 Zij komen echt met 1 doel voor ogen; keihard winnen. Super leuk om dat zo tegenover je te hebben. Ook na m’n verloren partijen kan ik er nog om lachen en vooral veel van leren.

    Ik doe a.s. weekend mee met het ADCC in Ede en zal waarschijnlijk zeer kleine kans hebben een partij te winnen. Hoe dan ook ga ik het zeker naar mn zin hebben. Je leert erg veel van partijen draaien, maar buiten dat om leer je ook mensen kennen en dat is ook erg leuk.

    Wat je verder ook zegt over het teamgevoel klopt ook heel erg. Als een teamgenoot van me een partij wint is het alsof je zelf ook een beetje wint. Onwijs vet dus!

  2. het lijkt me toch niet verstandig om na 3 maanden 2xper week trainen de kooi in te stappen, grappling kan natuurlijk altijd en daar heb ik zelf ook wedstrijden van gedaan al kort nadat ik was begonnen met trainen, btw ik ben er ook zaterdag op ADCC 😛

    • Klopt dat besefte ik achteraf ook. Belangrijkste is de veiligheid. Bij Grappling is mijn observatie dat na 3 maanden de eerste wedstrijd gedaan kan worden. Bij MMA duurt dat wat langer inderdaad. Aan de andere kant heb je ook een hoop semi contact toernooien etc die goede opstapjes zijn voor het “echte” werk.